پزشکی و سلامت

ساخت وبلاگ

ممکن است همه ما در طول زندگی به بیماری‌هایی مبتلا شویم که شناختی از آنها نداریم. مشاهده علائم اولیه این بیماری‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترس و دستپاچگی شود. بیماری‌های مقعد و نشیمنگاه هم معمولا جزء عارضه‌هایی هستند که بیماران با آنها آشنا نیستند. در ادامه با مشاهده عکس عارضه‌های نشیمنگاهی شایع با انواع این بیماری‌ها، علائمی که ایجاد می‌کنند و روش‌های درمان آن‌ها آشنا خواهید شد:

بواسیر زمانی اتفاق می افتد که سیاهرگ ها یا عروق خونی در داخل و اطراف مقعد و پایین رکتوم متورم و تحریک می‌شوند. وقتی فشار اضافی روی این سیاهرگ ها وجود داشته باشد، آنها متورم و دچار آسیب می‌شوند. بواسیر یا هموروئید می‌تواند در داخل مقعد (داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (خارجی) باشد.

 

هموروئید یکی از عارضه‌هایی است که در مردان و زنان بسیار شایع است. حدود نیمی از افراد تا سن 50 سالگی به نوعی از بواسیر مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند علائمی مثل تورم و التهاب، درد، بیرون زدگی، خونریزی، خارش و غیره را ایجاد کند. در ادامه با مشاهده عکس بواسیر داخلی و خارجی با این بیماری بیشتر آشنا خواهید شد:

برای تشخیص و درمان این عارضه باید به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید. اگر در مراحل اولیه و زمانی که بواسیر خفیف است برای درمان اقدام کنید، ممکن است بیماری شما با پماد و دارو برطرف شود. اما در صورتی که بواسیر پیشرفت کند، درمان آن با روش‌های دارویی و خانگی میسر نیست و باید از روش‌های لیزر و جراحی برای درمان این عارضه استفاده کنید.

بیماری کیست مویی

نوعی کیست وجود دارد که در انتهای دنبالچه و دقیقا در بالای خط باسن ایجاد می‌شود و شبیه یک جوش بزرگ است. سینوس پیلونیدال در مردان کمی شایع تر از زنان است.

این عارضه که کیست مویی نامیده می‌شود، در واقع ایجاد حفره‌ای در زیر پوست است که داخل آن از عفونت، تکه‌های مو و مواد زائد پر می‌شود. بیماری سینوس در مراحل ابتدایی بدون علامت است یا علائم آن به قدری جزئی است که معمولا افراد متوجه آن نمی‌شوند. علائم کیست مویی بعد از اینکه عفونت آبسه ایجاد شود، بروز پیدا می‌کنند.

علت دقیق ابتلا به این عارضه هنوز مشخص نیست اما نشستن زیاد، چاقی، پوشیدن لباس‌های تنگ، سابقه خانوادگی و تغییرات هورمونی و پرمویی عواملی هستند که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند.

شایع ترین نشانه‌های ظاهری کیست مویی شامل ایجاد تورم و قرمزی، درد، التهاب و خروج ترشحات و عفونت است. مشاهده تصویر کیست مویی خفیف و حاد به شما در تشخیص به موقع این عارضه کمک می‌کند.

همان طور که در تصاویر کیست مویی مشاهده می کنید، اطراف این کیست ملتهب و سرخ رنگ شده که نشان دهنده عفونت این بیماری است. ممکن است در مواردی بیماران خونریزی و نیز خروج ترشحات بدبو از کیست را نیز تجربه نمایند.

برای درمان کیست مویی روش‌های متعددی وجود دارد اما درمان‌های دارویی و خانگی نمی‌توانند پاسخگو باشند و برای درمان قطعی باید از روش‌هایی مانند جراحی و تکنیک لیزر استفاده نمود. از آنجایی که لیزر کیست مویی کمترین میزان درد و خونریزی را برای بیمار به همراه نداشته و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود، به عنوان روشی پرطرفدار برای درمان بیماری‌های مقعدی از جمله کیست مویی شناخته می‌شود.

 

منبع سایت چیکاو

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : عکس کیست مویی,شکل ظاهری کیست مویی,تصاویر کیست مویی, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 14:48

در این عارضه معمولا بیمار با درد شدید مقعدی مراجعه می کند که چندین ساعت بعد از هر بار اجابت مزاج ادامه می‌یابد. او متوجه مقداری خونریزی متناوب با اجابت مزاج می‌شود. شاید در ابتدا فرد نگران و مضطرب شود و گمان کند به بیماری‌های جدی مثل سرطان دچار شده، اما این علائم می‌تواند نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مقعدی مثل شقاق یا زخم مقعد باشد.

بیماری شقاق یا فیشر مقعد

شقاق مقعدی ایجاد پارگی و زخم در دیواره مقعد است که معمولا به دلیل فشار زیاد در ناحیه نشیمنگاه بروز پیدا می‌کند. این عارضه می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در کودکانی که فیبر و مایعات کافی مصرف نمی‌کنند هم قابل مشاهده است.

بیماری شقاق در مراحل ابتدایی جدی نیست و افراد می‌توانند آن را در خانه درمان کنند. با این حال، شقاق مزمن که بطور مکرر عود می‌کند یا آنهایی که به راحتی بهبود نمی‌یابند، می توانند باعث نگرانی و ایجاد مشکلات زیادی برای فرد مبتلا شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل شقاق مقعد و اقداماتی که می‌توانید برای درمان و پیشگیری از آن در آینده انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید:

علائم شقاق مقعد

بیماری فیشر یا زخم مقعد معمولا با علائم دردناکی همراه است که شایع ترین علائم آن عبارتند از:

  • یک درد شدید هنگام مدفوع
  • سوزش عمیق مقعد که ممکن است چندین ساعت طول بکشد
  • خونریزی هنگام مدفوع، بیشتر مردم متوجه مقدار کمی خون قرمز روشن در توالت یا روی دستمال توالت می‌شوند
  • خارش مقعد
  • مشاهده یک یا چند ترک یا پارگی کوچک در پوست اطراف مقعد
  • اسکین تگ یا توده پوستی کوچک در نزدیکی شقاق مقعدی
  • خروج ترشحات

چه زمانی برای درمان فیشر به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم آزاردهنده این عارضه را تجربه می‌کنید، بهتر است در اولین فرصت به دکتر متخصص مراجعه کنید و اقدام به خود درمانی نکنید. با توجه به اینکه علائم شقاق با سایر بیماری‌های نشیمنگاه نظیر بواسیر مشابه است، بهتر است تشخیص نهایی را به عهده پزشک بگذارید. یکی از سوالات بیماران این است که برای تشخیص و درمان شقاق به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک عمومی، دکتر گوارش، متخصص کولورکتال و جراح عمومی گزینه هایی هستند که برای تشخیص این عارضه می‌توانید به آنها مراجعه کنید. اما برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه دو گزینه متخصص کولورکتال و جراح عمومی برای شما بهترین گزینه ها هستند. البته تخصص و تجربه درمان‌های موفق پزشک هم از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به آنها توجه کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، به تعویق نینداختن درمان به بهانه‌های مختلف مثل خجالت، ترس از اتاق عمل یا هزینه درمان شقاق با لیزر و جراحی است.

اگر زمانی که شقاق خفیف است به پزشک مراجعه کنید، ممکن است بیماری شما با رعایت برخی نکات و مصرف دارو و روش‌های خانگی بهبود پیدا کند. اما بعد از گذشت 6 هفته از شروع بیماری، شقاق مزمن شده و برای درمان این بیماری راهی بجز روش‌های جراحی فیشر نخواهید داشت.

شقاق چگونه درمان می‌شود؟

اگر پزشک تشخیص دهد که بیماری شما خفیف است و با رعایت برخی نکات و مصرف دارو علائمتان بهبود می‌یابد، ممکن است در مرحله اول موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • تغییر رژیم غذایی برای افزایش فیبر و آب، اقداماتی که به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند و اسهال و یبوست را کاهش می دهد.
  • حمام آب گرم یا حمام سیتز 20 دقیقه در روز
  • مصرف نرم کننده های مدفوع، مانند مکمل های فیبر، در صورت نیاز
  • استفاده از داروهای موضعی مانند نیترات‌ها یا مسدود کننده‌های کلسیم

درمان شقاق با لیزر

کمتر کسی جراحی های سخت را به روش سرپایی لیزر شقاق ترجیح می‌دهد. درمان شقاق یک روش سرپایی است که با بی حسی موضعی و در زمانی کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود و به دلیل دقت بالای لیزر، نتایج قطعی به همراه دارد و هیچ آسیبی به بافت اطراف مقعد وارد نمی‌کند.

بنابراین احتمال عود مجدد شقاق در روش لیزر نزدیک به صفر است و این درمان هیچگونه عوارضی را به دنبال ندارد.

اسفنکتروتومی

یکی از پرکاربردترین روش‌های جراحی فیشر است که معمولا با بیهوشی عمومی و در بیمارستان انجام می‌شود. در این جراحی برشی در عضله اسفنکتر ایجاد می‌شود تا از حالت اسپاسم خارج شود و فشار مقعد کاهش یابد و زخم شقاق به سرعت ترمیم شود.

اسفنکتروتومی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود که تفاوت آنها در بخیه زدن و بستن یا باز گذاشتن زخم در انتهای جراحی است.

فیشرکتومی

در این روش بخشی از پوست آسیب دیده شقاق حذف میشود تا خود به خود ترمیم شود. برای افزایش اثربخشی و کاهش درد معمولا از روش بوتاکس همراه با این روش استفاده می‌شود.

فلپ

این روش در واقع پیوند بخشی از پوست سالم مقعد به پوست ناحیه آسیب دیده است و معمولا از آن برای درمان شقاق مزمن استفاده می‌شود.

هزینه کدام روش درمان شقاق به صرفه تر است؟

هزینه جراحی شقاق یکی از مسائل مهم برای بیماران و یکی از سوالات پرتکرار است که زیاد با آن مواجه می شویم. آیتم های مختلفی در تعیین هزینه عمل شقاق تاثیرگذارند. با توجه به اینکه کدام بیمارستان (دولتی یا خصوصی) را برای جراحی شقاق انتخاب می‌کنید، هزینه می‌تواند متفاوت باشد. همچنین دستمزد دکتر و تعداد روزهایی که بعد از عمل در بیمارستان بستری هستید از دیگر آیتم هایی است که در تعیین هزینه موثرند. اگر بیمه تکمیلی دارید، حتما بخشی از هزینه جراحی شما توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

 

از علائم و دلایل شقاق تا هزینه‌های درمان

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : هزینه درمان شقاق,هزینه لیزر شقاق,هزینه لیزر فیشر,درمان شقاق با لیزر, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 14:45

بیرون زدگی مقعد چه تفاوتی با بواسیر دارد ؟

 

 زمانی که راست روده از جای خود لیز بخورد و از مقعد خارج شود، پرولاپس رکتوم یا بیرون زدگی مقعد اتفاق افتاده است. این عارضه در اثر فشار وارده به عضلات و تضعیف آنها و یا یبوست های مکرر ممکن است رخ دهد. در مراحل اولیه پرولاپس رکتوم، بخشی از رکتوم هنگام دفع مدفوع به بیرون می لغزد، اما به خودی خود به داخل باز می گردد. با این حال، جراحی برای ترمیم پرولاپس ضروری خواهد بود.

بیرون زدگی یا پرولاپس رکتوم چیست؟


بیرون زدگی مقعد یا همان پرولاپس رکتوم زمانی اتفاق می‌افتد که رکتوم (آخرین بخش روده بزرگ) از حالت طبیعی خود خارج شده و از طریق مقعد بیرون می‌آید. (کلمه پرولاپس به معنای افتادن یا لیز خوردن عضوی از بدن از موقعیت طبیعی است)

اصطلاح "پرولاپس رکتوم" می تواند سه نوع پرولاپس را توصیف کند:

• کل رکتوم از مقعد خارج می شود.
• تنها بخشی از پوشش رکتوم از طریق مقعد رانده می شود.
• راست روده شروع به پایین آمدن می کند اما از مقعد خارج نمی شود (پرولاپس داخلی).


چه افرادی در معرض بیرون زدگی مقعد قرار دارند؟


افتادگی رکتوم در افراد مسن که سابقه طولانی مدت یبوست یا ضعف در عضلات کف لگن دارند، شایع است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان و حتی در زنان بالای 50 سال (زنان یائسه) شایع‌تر است، اما در افراد جوان‌تر نیز رخ می‌دهد.

افتادگی رکتوم همچنین می تواند در نوزادان و در کودکان بزرگتر رخ دهد (که می تواند نشانه ای از فیبروز کیستیک باشد)


آیا پرولاپس مقعد همان بواسیر بیرون زده است؟


خیر. بیرون زدگی مقعد یا پرولاپس، ناشی از لغزش و سر خوردن اتصالات آخرین قسمت روده بزرگ است. اما هموروئید رگ‌های خونی متورم است که در مقعد و پایین رکتوم ایجاد می‌شود.

گاهی بیرون زدگی مقعد با بواسیر بیرون زده اشتباه گرفته می شود چون این دو ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند اما کاملا با یکدیگر متفاوت اند. در درجات 3,2 و 4 بواسیر داخلی، رگ های هموروئیدی از مقعد بیرون می زنند که به آن بیرون زدگی بواسیر می گویند. علت ایجاد هموروئید هم وارد شدن فشار زیاد به ناحیه مقعد است اما راه درمان آن متفاوت است. درمان بواسیر بیرون زده با لیزر و جراحی و حذف زائده هموروئیدی انجام می شود.


دلایل بیرون زدگی مقعد

بیرون زدگی مقعد می‌تواند در نتیجه بسیاری از شرایطی که فشار ناحیه مقعد را افزایش می‌دهند، رخ دهد. معمولا زنان به دلایل مختلف مثل بارداری و زایمان بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. اما سایر عواملی که باعث بیرون زدگی می‌شوند، به شرح زیر است:
 
• یبوست مزمن (طولانی مدت) یا اسهال مزمن

• سابقه طولانی مدت زور زدن در حین اجابت مزاج

• سن بالاتر: ماهیچه ها و رباط های راست روده و مقعد به طور طبیعی با افزایش سن ضعیف می شوند. سایر ساختارهای مجاور در ناحیه لگن نیز با افزایش سن شل می شوند که به ضعف عمومی در آن ناحیه از بدن می افزاید.

• ضعیف شدن اسفنکتر مقعد: این عضله خاصی است که ترشحات دیواره مقعد هنگام دفع مدفوع از راست روده را کنترل می‌کند.

• آسیب قبلی به ناحیه مقعد یا لگن

• آسیب به اعصاب: اگر اعصابی که توانایی انقباض (انقباض) عضلات راست روده و مقعد را کنترل می‌کنند آسیب ببینند، افتادگی رکتوم می تواند ایجاد شود. آسیب عصبی می تواند در اثر بارداری، زایمان سخت واژینال، فلج اسفنکتر مقعد، آسیب ستون فقرات، آسیب کمر/جراحی کمر/یا سایر جراحی های ناحیه لگن ایجاد شود.

• سایر بیماری‌ها، شرایط و عفونت‌ها: افتادگی رکتوم می‌تواند پیامد دیابت، فیبروز کیستیک، بیماری مزمن انسدادی ریه، هیسترکتومی و عفونت‌های روده‌ای ناشی از انگل‌ها (مانند کرم‌ها و کرم‌های شلاقی) و بیماری‌های ناشی از تغذیه نامناسب یا مشکل باشد.


علائم افتادگی رکتوم چیست؟


علائم افتادگی رکتوم شامل احساس برآمدگی یا ظاهر شدن توده قرمز رنگی است که در خارج از مقعد امتداد می‌یابد. در ابتدا، این مشکل می‌تواند در حین یا بعد از اجابت مزاج رخ دهد و یک وضعیت موقتی است.

اما با گذشت زمان ممکن است انتهای روده هنگام ایستادن و راه رفتن به طور خود به خود از کانال مقعد خارج شود و شاید لازم باشد با دست به سمت مقعد فشار داده شود.

سایر علائم افتادگی رکتوم شامل درد در مقعد و رکتوم و خونریزی از پوشش داخلی رکتوم است. اینها به ندرت علائم تهدید کننده زندگی هستند.

بی اختیاری مدفوع یکی دیگر از این علائم است. بی اختیاری مدفوع به نشت مخاط، خون یا مدفوع از مقعد اشاره دارد. این در نتیجه کشش بیش از حد رکتوم و عضله مقعد رخ می‌دهد. با پیشرفت پرولاپس رکتوم، علائم تغییر می‌کند.


پرولاپس رکتوم چگونه تشخیص داده می‌شود؟


ابتدا پزشک سابقه پزشکی شما را می‌گیرد و سپس معاینه رکتوم را انجام می‌دهد. ممکن است از شما خواسته شود هنگام نشستن "زور بزنید" تا حرکت روده واقعی را تقلید کنید.

دیدن افتادگی به پزشک کمک می کند تا تشخیص را تایید کرده و درمان را برنامه ریزی کند.

سایر شرایط مانند بی اختیاری ادرار، افتادگی مثانه و افتادگی واژن/رحم ممکن است همراه با افتادگی رکتوم وجود داشته باشد. به دلیل انواع مشکلات احتمالی، اورولوژیست ها و سایر متخصصان، اغلب با یکدیگر همکاری می‌کنند تا ارزیابی ها را به اشتراک بگذارند و تصمیمات درمانی مشترک را اتخاذ کنند. به این ترتیب می‌توان جراحی‌هایی برای ترمیم هر ترکیبی از این مشکلات را همزمان انجام داد.

پزشکان می توانند از چندین آزمایش برای تشخیص افتادگی رکتوم و سایر مشکلات کف لگن استفاده کنند و به تعیین بهترین درمان برای شما کمک کنند. آزمایش‌هایی که برای ارزیابی و تصمیم‌گیری درمورد روش درمان انجام می‌شوند عبارتند از:

الکترومیوگرافی مقعدی (EMG)
مانومتری مقعدی
سونوگرافی مقعد
تست تاخیر حرکتی انتهایی عصب پودندال
پروکتوگرافی
کولونوسکوپی
پروکتوسیگموئیدوسکوپی
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 

yun.ir/2m8h59

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : بیرون زدگی مقعد,درمان بیرون زدگی مقعدی,بواسیر بیرون زده, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 152 تاريخ : شنبه 21 خرداد 1401 ساعت: 13:03

ممکن است درد مقعدی را در زمان‌های خاصی تجربه کنید، مثل زمان نشستن، راه رفتن یا هنگام اجابت مزاج. بسته به علت اصلی درد، افراد ممکن است علائم دیگری مانند یبوست، خونریزی مقعدی یا فشار در ناحیه لگن را تجربه کنند.

درد مقعدی چیست؟

درد مقعدی دردی است که در داخل یا اطراف مقعد و رکتوم رخ می‌دهد. رکتوم بخشی از دستگاه گوارش است که از قسمت پایین روده بزرگ شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. درد مقعدی می‌تواند در نتیجه آسیب، التهاب یا عفونت‌هایی که رکتوم یا مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، رخ دهد.

احساس درد در مقعد اغلب با خونریزی همراه است. ممکن است از مطرح کردن درد مقعدی با پزشک خود خجالت بکشید، اما لازم است در صورت داشتن این علامت حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا این عارضه می‌تواند نشان دهنده شرایط پزشکی و اختلالات زیادی باشد که بدون معاینه و بررسی های لازم امکان تشخیص آن وجود ندارد. دلایل احتمالی زیادی برای درد مقعدی وجود دارد، بنابراین برای افراد مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرند.

این مقاله برخی از علل بالقوه درد رکتوم را بر اساس زمان بروز درد فهرست می‌کند. ما همچنین داروهایی را برای کاهش و درمان درد مقعدی و اطلاعاتی در مورد  زمان مراجعه به پزشک و تشخیص علت این عارضه در اختیار شما قرار خواهیم داد:

دلایل شایع درد مقعدی با توجه به زمان ایجاد درد

در زیر برخی از علل شایع درد رکتوم آورده شده است که در برخی موارد، ممکن است همراه با علائم دیگری ظاهر شوند:

هنگام نشستن

بواسیر که به آن هموروئید نیز می‌گویند، سیاهرگ‌های متورم و ملتهب در اطراف مقعد یا در قسمت تحتانی رکتوم هستند و می‌توانند خارجی یا داخلی باشند اما معمولا بواسیر خارجی باعث ایجاد درد رکتوم یا درد هنگام نشستن می‌شود.

هموروئیدهای داخلی زمانی دردناک میشوند که پرولاپس شوند و از مقعد بیرون بزنند. هموروئیدهای داخلی که پرولاپس نکرده اند معمولاً دردناک نیستند، اما ممکن است افراد دچار خونریزی از راست روده شوند.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • خارش مقعد
  • توده های سخت و حساس در اطراف مقعد
  • التهاب و تورم

هنگام راه رفتن

هموروئید خارجی ترومبوز شده لخته خونی است که در هموروئید خارجی ایجاد می شود. به گفته انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا (ASCRS)، هموروئیدهای خارجی بزرگ و ترومبوز شده می توانند هنگام راه رفتن، هنگام نشستن افراد یا هنگام اجابت مزاج باعث درد شوند.

افراد ممکن است توده مقعدی داشته باشند که به طور ناگهانی ظاهر می شود و باعث درد می شود. طبق ASCRS، درد ممکن است در ۴۸ ساعت اول بدتر شود، اما در چند روز بعد از بین می‌رود. اگر پوست پوشاننده لخته خون باز شود، ممکن است افراد دچار خونریزی شوند.

هنگام ادرار کردن

پروستاتیت، التهاب غده پروستات است. غده پروستات در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد و وظیفه اصلی آن ساخت مایع منی است. پروستاتیت زمانی رخ می دهد که پروستات با باکتری های ادرار یا رکتوم آلوده شود. این وضعیت ممکن است باعث درد در هنگام ادرار کردن، همراه با درد یا فشار مقعدی شود.

سایر علائم احتمالی پروستاتیت عبارتند از:

  • احساس ضربان در ناحیه رکتوم
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار کم
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد در لگن یا کمر
  • اختلال در نعوظ

در شب

Proctalgia fugax درد ناگهانی و شدید در رکتوم است که می تواند چندین دقیقه در یک زمان طول بکشد. این وضعیت معمولاً در شب رخ می دهد و ممکن است فرد را از خواب بیدار کند. با این حال، ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیفتد. PF احتمالاً در نتیجه اسپاسم در راست روده یا عضلات کف لگن رخ می دهد.

در طول دوره قاعدگی

در طول قاعدگی، بدن مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین را ترشح می‌کند. سطوح بالای پروستاگلاندین ها می‌تواند باعث انقباض دیواره روده شود و باعث درد، گرفتگی عضلات و اسهال شود. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است تغییراتی را در علائم خود در طول چرخه قاعدگی تجربه کنند و این ممکن است با نوسانات طبیعی هورمون مطابقت داشته باشد. با توجه به انجمن کانادایی تحقیقات روده، مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به IBS ممکن است در طول قاعدگی خود افزایش حساسیت رکتوم را تجربه کنند.

قبل یا بعد از اجابت مزاج

شقاق مقعدی یک پارگی کوچک در پوشش مجرای مقعد است که انتهای روده بزرگ بین رکتوم و مقعد ایجاد می‌شود. شقاق مقعدی می تواند باعث درد شدید شود که ممکن است با اجابت مزاج شروع شود و برای چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد. علائم دیگر ممکن است شامل خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت پس از اجابت مزاج یا ضایعات پوستی یا یک توده کوچک که در نزدیکی شکاف مقعدی ظاهر می‌شود باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که هر یک از علائم زیر را تجربه می کنند باید با پزشک تماس بگیرند:

  • درد مقعدی که کاهش نمی یابد یا کاهش می یابد و سپس برمی گردد
  • درد شدید یا علائم دیگر
  • خونریزی رکتوم مداوم
  • توده قابل مشاهده یا قابل لمس که بهبود نمی یابد
  • ضربه اخیر به مقعد

درد مقعد چگونه درمان می شود؟

درد مقعد را نمی توان بیماری دانست بلکه نشانه ای از عارضه های مختلفی است که نیاز به بررسی و درمان دارند. از آنجایی که نواحی مقعد و روده بزرگ می تواند دچار عارضه هایی مختلف و گاه خطرناک شود، پیدا کردن علت این درد به خصوص اگر مکرراً تکرار شود و همراه با علائم دیگری مانند خونریزی، سوزش و خارش باشد، نیاز به بررسی های جدی پزشک دارد.

حمام سیتز: یکی از روش های متداول آب درمانی، استفاده از حمام سیتز یا همان حمام نشیمن است که می تواند در درمان بیماری های مقعدی و عفونت ها موثر باشد. برای این درمان کافی است تشت را از آب گرم پر نموده و برای مدت ۱۵ دقیقه در آن بنشینید

کیسه یخ : سرد نمودن ناحیه ای که دچار درد شده می تواند به سرعت درد مقعد را کاهش دهد.

بی حس کننده ها: در صورت تداوم یافتن درد ها استفاده از بی حس کننده می تواند روشی موثر از سایرین باشد که در این حالت از داروهای بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین استفاده می شود.

 

چرا دچار درد مقعد می‌شویم و چگونه آن را درمان کنیم؟ - دیار میرزا

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درد مقعد,درمان درد مقعد,درد مقعدی, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 228 تاريخ : جمعه 13 خرداد 1401 ساعت: 16:52

بواسیر یا هموروئید

تقریباً همه در مقطعی از زندگی خود به هموروئید مبتلا می‌شوند. اغلب اوقات، علائم به خودی خود، پس از چند روز، حتی بدون درمان، از بین می روند. اما گاهی وضعیت هموروئید شما پیچیده است و نیاز به بررسی و تشخیص پزشک دارد. در واقع زمانی که عروق دیواره و اطراف مقعد دچار تورم و آسیب شوند، شما به هموروئید مبتلا شده‌اید.

رگ‌های متورم هموروئیدی اگر در داخل مقعد قرار داشته باشند، بواسیر از نوع داخلی است و معمولا اولین نشانه آن بروز خونریزی مقعدی یا مشاهده خون در مدفوع است.

در حالی که اگر عروق خارج و اطراف مقعد دچار تورم و التهاب شوند، فرد به بواسیر خارجی دچار شده که علائم آن معمولا آزاردهنده تر از نوع داخلی است.

علائم هموروئید
شایع ترین علائم هموروئید شامل موارد زیر است:

خونریزی مقعدی بدون درد

معمولاً مقدار کمی خارش

درد مقعدی

تحریک پوست اطراف مقعد

برآمدگی بافت اطراف مقعد

نشت مدفوع یا مشکل در تمیز کردن پس از اجابت مزاج

درد رکتوم

بسیاری از افراد مبتلا به هموروئید پس از اجابت مزاج، متوجه خون قرمز روشن روی مدفوع، توالت یا روی بافت می شوند. مقدار خون معمولا کم است اما می‌تواند ترسناک باشد. خونریزی شدید در هموروئید کمتر اتفاق ‌می‌افتد.

در حالی که هموروئید یکی از شایع ترین دلایل خونریزی مقعدی است، دلایل جدی تری نیز وجود دارد. تشخیص علت خونریزی مقعدی ممکن نیست مگر اینکه معاینه شوید. در صورت مشاهده خونریزی پس از اجابت مزاج باید به پزشک مراجعه کنید.

هزینه جراحی بواسیر با لیزر و جراحی
یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تعیین هزینه جراحی بواسیر با لیزر، میزان پیشرفت بیماری است. همانطور که در بالا اشاره شد، بواسیر دارای دو نوع داخلی و خارجی است و هموروئید داخلی هم بسته به اینکه چه میزان پیشرفت کرده، به چهار درجه مختلف تقسیم می شود.

بنابراین هر چه مدت زمان بیشتری از شروع بواسیر یا هموروئید گذشته باشد، درمان آن پیچیده تر است. آیتم های مختلفی در تعیین هزینه جراحی هموروئید تاثیر گذارند و می توان گفت که هزینه لیزر بواسیر برای هر فرد متفاوت خواهد بود. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی برای هزینه لیزر هموروئید داشته باشید، باید توسط دکتر متخصص هموروئید معاینه شوید.

اگر به بواسیر خارجی مبتلا باشید، پزشک با معاینه بالینی بیماری شما را تشخیص می دهد اما در صورتیکه هموروئید شما از نوع داخلی باشد، گاهی نیاز به انجام آزمایشاتی برای تشخیص نوع بیماری شما است. علاوه بر شرایط بیماری، شهر و کلینیک یا بیمارستانی که به آن مراجعه می‌کنید و دستمزد پزشک همگی در تعیین هزینه لیزر و جراحی هموروئید تاثیرگذارند.

اطلاعات بیشتر در مورد هزینه درمان بواسیر با لیزر و روش‌های جراحی  را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟
اغلب پزشک شما می‌تواند با پرسش در مورد علائم و معاینه فیزیکی تشخیص دهد که آیا هموروئید دارید یا خیر؟

پزشک شما یک معاینه رکتوم دیجیتالی انجام می‌دهد، یک معاینه با استفاده از انگشت دستکش دار در داخل راست روده شما. اگر هموروئید داخلی باشد، ممکن است لازم باشد آنوسکوپی انجام دهید. اینجا جایی است که پزشک یک آنوسکوپ کوتاه و روشن را وارد مقعد می‌کند و داخل کانال مقعدی را بررسی می‌کند. ممکن است برای آزمایشات بیشتر نیاز به کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی داشته باشید.

راه‌های درمان بواسیر یا هموروئید
با توجه به نوع و میزان پیشرفت هموروئید، روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان این عارضه وجود دارد. اگر به تازگی به بواسیر مبتلا شدید و زمان زیادی از شروع علائم شما نگذشته، می‌توانید با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی یا مصرف برخی داروها، بیماری خود را کنترل کنید.

اما در صورتی که مدت زیادی است دچار بواسیر شدید و بیماری شما پیشرفت کرده، باید به سراغ روش های جراحی و لیزر بواسیر بروید، زیرا مصرف دارو و روش های خانگی فقط بطور موقت می‌تواند علائم را کاهش دهد. اصلی ترین روش های درمان بواسیر شامل جراحی هموروئیدکتومی و لیزر بواسیر است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت:

عمل سرپایی بواسیر با لیزر
تکنولوژی لیزر یکی از روش‌های نوین درمان بواسیر و سایر بیماری‌های نشیمنگاه است که با استقبال زیادی مواجه شده و تقریبا جایگزین جراحی شده است. در این روش موضع بیماری با استفاده از ماده بی حسی، سر می‌شود و سپس با تاباندن پرتو لیزر عارضه هموروئید را بصورت عمقی از بین می‌برند. یزان درد و خونریزی در این روش درمانی حداقل ممکن است و فرد بلافاصله بعد از عمل لیزر مرخص می‌شود.

لیزر هموروئید در مقایسه با روش‌های جراحی مزایایی مثل کوتاه شدن طول درمان و دوران نقاهت کوتاه، نداشتن درد و خونریزی، عدم نیاز به پانسمان و مراقبت های سخت، نتایج قطعی و نداشتن عوارض بعد از عمل است.

جراحی هموروئیدکتومی باز و بسته
جراحی هموروئیدکتومی در بیمارستان و معمولا تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود، با تیغ جراحی بطور کامل زائده هموروئیدی را برش داده و حذف می‌کنند. در انتهای این جراحی، محل برش بخیه زده نمی‌شود و طبق نظر پزشک بصورت باز باقی می‌ماند تا خود به خود ترمیم شود.

اما در صورتی که محل جراحی در انتهای عمل به وسیله بخیه بسته شود، هموروئیدکتومی از نوع بسته است. دوران نقاهت در روش بسته کوتاه تر است. بطور کلی عمل جراحی هموروئید به دلیل احتمال ایجاد آسیب در عضلات اسفنکتر مقعد و بروز عوارضی مثل بی اختیاری، با ریسک زیادی همراه است و حتما باید توسط یک دکتر با تجربه و ماهر انجام شود.

 
پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : بواسیر,هموروئید,هزینه درمان بواسیر,هزینه جراحی بواسیر,هزینه درمان بواسیر با لیزر, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 219 تاريخ : جمعه 13 خرداد 1401 ساعت: 16:39

خبرنامه